Een dag als cliëntmanager bij Standby thuiszorg

/, Zorgverleners, Zorgvragers/Een dag als cliëntmanager bij Standby thuiszorg

Je kent ze vast wel, de cliëntmanagers van Standby thuiszorg. Ze staan dagelijks klaar voor onze zorgverleners en proberen de zorg zo goed mogelijk te organiseren. Maar hoe ziet een dag van een cliëntmanager er nu uit? Dat zijn wij gaan onderzoeken. Is elke dag hetzelfde? Echt niet! Maar ze kunnen jullie wel een indicatie geven van wat ze allemaal doen op een dag.

De dag van een cliëntmanager begint over het algemeen om 08:30 uur. Slechts een keer per week zal je als cliëntmanager moeten starten om 08:00 uur. Start je om 08:00 uur? Dan wordt er contact opgenomen met de bereikbaarheidsdienst over de eventuele bijzonderheden van die avond, nacht of ochtend. Wellicht is hier haast bij en moeten de cliëntmanagers direct aan de slag voor een ziekmelding of iets dergelijks.

“Zomaar een voorbeeld: Help, een zorgverlener is ziek en zij zou om 11:00 uur de zorg opstarten bij een terminale situatie. De cliëntmanagers gaan direct aan de slag om een nieuwe zorgverlener te regelen. Ze zetten snel een oproep in de WhatsApp groep. Kijken naar de huidige situatie, kan de zorgverlener die er nu is langer blijven of de zorgverlener die late dienst eerder komen? De cliëntmanagers bekijken alles zo snel mogelijk en gaan direct bellen om dit probleem op te lossen. Als dat dan uit eindelijk lukt! Dan geeft dat een enorme kick.”

Om 09.00 uur het de rest van het team binnen. Het scrummen kan beginnen. Hier worden de uitdagingen van gisteren en vandaag verteld zodat iedereen op de hoogte is en elkaar kan helpen waar nodig. Na het scrummen wordt er een lijstje met openstaande momenten voor de komende twee weken uitgedraaid. Hierbij worden er prioriteiten gesteld en is het overzichtelijk wat er allemaal gedaan moet worden deze dag. Iedere cliëntmanager heeft zo zijn eigen lijstje en neemt dat minimaal 3 keer per dag door. En dan, aan de slag! De telefoon speelt hierbij een belangrijke rol. Zorgverleners bellen, gebeld worden, nieuwe zorgverleners zoeken bij openstaande of nieuwe zorgvragen en noem maar op.

“Geen een dag is hetzelfde. De uitdaging om iedere dag weer voor alle cliënten zorg te regelen samen met de zzp’ers maakt het erg leuk.”

Naast het telefoneren komt het zorgteam ook wel eens bij elkaar om samen met de cliëntmanagers te roosteren. Onder andere via deze weg bouwen de cliëntmanagers samen met de zzp’ers een band op, de cliëntmanagers horen verhalen hoe het gaat en zijn er problemen? Dan zoeken ze altijd samen naar een oplossing om zo een zo ideaal mogelijk rooster voor zowel de zorgvrager als de zorgverlener op te zetten.

“Wij hebben voor zowel de cliënt als voor de zorgverlener een luisterend oor.”

Kort opgesomd, ziet een dag van een cliënt manager er eigenlijk zo uit:

  • roosteringen die gepland zijn met teams over het doorplannen en bespreken van een zorgvraag.
  • doorplannen eigen zorgvragen
  • Plots open staande momenten opvullen
  • Nieuwe zorgvraag invullen en afwegen
  • Beschikbaarheid van zorgverleners vergaren, zien welke zorgverlener in het team kan gaan passen, is er tevens genoeg beschikbaarheid en dit in combinatie met andere beschikbaarheden
  • Zorg map klaar maken, rooster erin, familie bellen, team bevestigen, plannen in het systeem, zorgovereenkomsten doorgeven om te maken
  • Tevens kijken of overige beschikbare momenten goed van pas komen voor een eventuele nog een nieuwe zorgvraag of nacht zorg die binnen komt.
  • Puzzelen of blokzorgen ingevuld kunnen worden, zo niet dan schuiven van de ene cliënt naar de andere met zorgverleners etc. .. dit allemaal zo dat beide cliënten geen nieuwe gezichten zien
  • Juiste zorgverlener vinden in verschillende problematieken voor de cliënt, denk aan klik op karakter en niveau gerelateerde invullingen
  • Veranderingen van bestaande zorgvragen, teams inlichten van andere zorgmomenten, inventariseren of zij hierin mee kunnen of willen, aanvullingen vinden binnen dit team of totaal op nieuw starten
  • Contact onderhouden met de cliënt om te kijken hoe het met de cliënt gaat, of de klachten nog veranderd zijn en of hij of zij tevreden is met de aangeboden zorg.
  • Overlijden van cliënten, teams op de hoogte stellen, kaartje sturen, familie bellen om te condoleren, het hele kantoor hiervan op de hoogte stellen, dossier afsluiten.
  • Evalueren hoe de zorg verloopt met contactpersoon en teamleden

Aan het einde van de dag zal de telefoon omgezet worden naar de bereikbaarheidsdienst, zijn er bijzonderheden? Worden deze altijd doorgesproken met de bereikbaarheidsdienst.

Kortom! Een dag als cliëntmanager is nooit hetzelfde, maar dat maakt het juist zo leuk.

2018-10-08T13:54:36+00:00